Hardgebakken broodje aap-verhaal over online copywriting

0
65

Laatst hoorde ik een vrouw deze uitspraak doen:

“Je kunt dat haar beter niet scheren, want dan gaat het harder groeien.”

Dingen die aantoonbaar onwaar zijn, worden al generaties lang doorverteld en zullen waarschijnlijk nooit verdwijnen.

Per cultuur zijn de folkloristische mythes ook heel verschillend.

Bijna alle Italiaanse moeders waarschuwen bijvoorbeeld hun kinderen voor iets waar ik nog nooit een Nederlandse moeder over heb gehoord.

“Non fare il bagno dopo pranzo, puoi annegare!”

“Na het eten mag je 2 uur lang niet zwemmen, want anders kun je verdrinken.”

Ook een broodje aap, maar je krijgt op Italiaanse stranden gegarandeerd fronsende wenkbrauwen van alle families onder de ‘ombrelloni’ om je heen als jouw kind na een lekkere panino de zee in plonst.

Natuurlijk doen onze kinderen dat niet, want die hebben ook een Italiaanse moeder.

Er bestaat over copywriting ook een buitengewoon hardgebakken broodje aap.

De mythe is dat teksten op een website niet te lang moeten zijn, want mensen lezen niet op websites.

Ik merk dat nog steeds veel ondernemers dat geloven, en daarom hun verkooppagina’s heel kort houden.

Maar bewust kort van stof zijn op je website is net zoiets als een oneerbaar voorstel doen in de kroeg.

Als je na 2 minuten kletsen meteen vraagt of een wildvreemde hunk of hertje met je mee naar huis gaat, heb je een lage conversie op de huwelijksmarkt.

Verleiden gaat in kleine stapjes en dat werkt met je klanten net zo.

En hoe hoger de investering, hoe langer de verleidingsdans duurt. Hoe langer je verkooppagina dus ook moet zijn.

Een artikel van 20 euro koop je nog wel zonder een gesprek met een verkoper, maar een training van 2.000 euro niet.

Want dat is je verkooppagina in feite: de online versie van een verkoopgesprek.

Maar een kille pagina kan natuurlijk nooit concurreren tegen een live gesprek face to face met een enthousiaste ondernemer. Toch?

Nou, ja en nee, grote smurf. Er is iets wat je op een webpagina kunt zetten, wat in live gesprekken eigenlijk niet werkt.

Een geheime ingrediënt die je kunt sprinkelen over de tekst, waardoor je conversie drastisch omhoog gaat.

Als je dat vergeet in je tekst te stoppen, is het net alsof je het zout vergeet in je eten te stoppen.

Maar zodra je dan het geheime ingrediënt over je prakje strooit, olala! Dan explodeert de smaak.

Dat geheime strooisel om van je verkooppagina een smaakbommetje te maken, heeft een naam

Bulletpoints.

Dat zijn die dikke zwarte stippen met daarachter een heel kort tekstje.

En bulletpoints hebben 1 voordeel boven het strooien met zout.

Zout, daar kun je makkelijk te veel van strooien. Maar hoe meer bulletpoints je op een pagina schrijft, hoe beter ze werken

Is het dan niet erg als je pagina heel lang wordt?

Nee, want je bent bezig met een verleidingsdans. En je klanten vinden het heerlijk als je de tijd voor ze neemt.

Ze willen niet afgeraffeld worden. Ze willen niet het idee hebben dat ze een one night stand voor je zijn. Wham bam thank you ma’am.

Dat is geen manier om een langdurige relatie te krijgen.

Wat klanten het liefste willen dat is dat jij ze met boter en suiker inpakt.

En dat doe je niet met een ultrakorte ongezellige snel scoren hatseflatspagina.

Dat doe je met een pagina waarop ze helemaal gek van nieuwsgierigheid worden naar jouw dienst, training of product.

Hoe je een verkooppagina verandert in een online verleidingsmachine leg ik komende maand uit aan de Members van Het Lab in een nieuwe Masterclass.

Daarin geef ik je 3 formules voor bulletpoint copywriting die ik gebruik bij iedere verkooppagina die ik schrijf.

Plus een inzicht dat ik zelf pas heel recent kreeg, waardoor het veel makkelijker is geworden om een mitrailleurvuur aan bulletpoints te produceren waarmee ik mijn pagina’s doorzeef.

De deadline om deze nieuwe Masterclass in je hebberige handen te krijgen nadert. Maandag om 17u sturen we hem naar de drukker.

De link om nooit meer met je beck vol tanden te staan als klanten je website bezoeken is www.HetLab.online.

Aartjan van Erkel

 

Het artikel Hardgebakken broodje aap-verhaal over online copywriting is oorspronkelijk verschenen op Schrijven voor internet.

Dit Artikel werd geschreven door Aartjan van Erkel, bekijk hier het volledige artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in