Online Marketing Stappenplan

0
93
Online Marketing Stappenplan 2020

1Online Marketing Anno 2020

Ben jij van plan om echte successen te gaan boeken als online ondernemer? Dan is een goed Online Marketing Plan iets wat je als allereerste gaat maken. Zonder goed stappenplan zul je waarschijnlijk best wel resultaten behalen, maar nooit tot de absolute topresultaten waar je beslist al stiekem s’nachts van wakker ligt. Daarom helpen wij jou gerust een beetje op weg.

2De Basis voor ieder Online Marketingplan

Voor je überhaupt kunt beginnen aan jouw stappenplan zul je eerst de basis moeten leggen voor het ultieme Online Marketing Plan.

Bepaal de marketingdoelen

Jouw marketingdoelen zullen waarschijnlijk niet veel afwijken van jouw gestelde doelen in het bedrijfsplan van jouw onderneming. Mocht dit nog niet het geval zijn of ga je op avontuur in een markt die nieuw is, dan is het belangrijk om dit als eerste stap op papier te zetten.

Definieer de doelgroep(en)

Ieder product of dienst heeft vaak één of meerdere doelgroepen. Daarom is het belangrijk dat alle online activiteiten deze doelgroepen duidelijk in kaart worden gebracht en worden omschreven. Door dit te doen ben je je beter bewust voor wie je straks bijvoorbeeld je Facebook advertentiecampagnes maakt. Dit maakt je werk straks een stuk eenvoudiger. Probeer letterlijk in de huid te kruipen van de personen waar je straks jouw marketing campagnes op gaat richten. Probeer letterlijk deze personen te profileren op specifieke kenmerken zoals leeftijd, geslacht, gezinssamenstelling etc etc.

Analyseer de markt en jouw concurrentie

Een markt- en concurrentieanalyse vormt een belangrijk deel van een gedegen online marketingplan. Wie zijn de andere spelers in de markt? Moet je lokaal zoeken omdat je lokaal werkt? Of heb je concurrentie vanuit heel Nederland of zelfs daarbuiten? In een goede analyse van de competitie zie je wat de “spelers” het beste kunnen en waar ze de kans bieden voor jou om ze een streepje voor te zijn. Let onder andere op:

  • Onderscheid ten aanzien van de concurrentie
  • Strategie van de concurrentie
  • Sterkte en zwakte van de concurrentie

Vooral voor online activiteiten is het de moeite waard om de websites van de concurrentie te onderzoeken: wat doen ze goed of niet? Wat valt op?

Kies de juiste online marketing kanalen

Dit deel van het online marketingplan zal waarschijnlijk de meeste tijd kosten. Welke kanalen ga je inzetten of welke ga het het meest de focus op leggen? Aan de hand van jouw marketing doelen en de gedefinieerde doelgroepen zul je hierin de juiste keuzes moeten maken. Je kiest welke online marketingkanalen je in de toekomst wilt gebruiken en in welke mate. Je bepaalt ook welke kanalen je niet gebruikt en waarom. Dat laatste lijkt overbodig, maar dat is het zeker niet. De populairste kanalen zijn SEO, SEA en Social Media. Maar ook E-mail marketing kan zeer succesvol zijn.

3Webdesign, Fundament voor online Succes!


Goed doordacht webdesign één van de fundamenten om succesvol te zijn op het internet. In het digitale tijdperk waarin wij tegenwoordig leven is jouw website vaak het eerste wat potentiële klanten van je zien. Het is de eerste indruk die potentiële klanten krijgen en die hoort perfect te zijn. Daarom is webdesign meer dan het maken van een mooie website! Het is een proces waarin de bedrijfsfilosofie, huisstijl, marktbenadering, het unieke product en/of dienst en specifieke ideeën worden vertaald in een unieke website die compleet naadloos aansluit bij de marketing doelen en doelgroep.

4SEO, vindbaarheid is KEY.

Zoekmachine optimalisatie, kort gezegd SEO bestaat uit 2 stappen: 1. Een website die 100% SEO Proof is (ON-PAGE SEO) en 2. Het verbeteren van de posities in de zoekmachines (OFF-PAGE SEO). Het één kan niet zonder het ander. Wil je beide stappen tot in de perfect uitvoeren? Bekijk dan eens onze SEO Checklist, een compleet stappenplan om zelf perfecte zoekmachine optimalisatie toe te passen. Één van de belangrijkste onderdelen van dit stappenplan is Linkbuilding:

Linkbuilding

Als de zoekmachines jouw website volledig hebben geïndexeerd gaan ze deze rangschikken op basis van populariteit op het internet. Dit doen ze door te kijken naar het aantal links die naar een website zijn geplaatst op andere websites. Hoe meer links er naar jouw website staan hoe beter, maar dit betekent niet dat deze automatisch zal stijgen in de zoekresultaten. Google kijkt namelijk ook naar de kwaliteit van de websites die naar jouw website linken. Meer weten over linkbuilding?

5SEA, Adverteren in de Zoekmachines

Adverteren op Google of Bing kan best interessant zijn. Er zijn immers maar 10 plekken op de eerste pagina van de zoekmachines, dus ook als je website nog niet zo goed scoort zijn er mogelijkheden om bezoekers te krijgen uit de zoekmachines. Wil je meer weten dan is het SEA Stappenplan misschien iets voor jou. Deze bestaat uit een handige SEA checklist.

6Social Media Marketing

Doeltreffend en perfecte gericht adverteren op de doelgroep die naadloos aansluit op jouw product of dienst. Dit is wat je met adverteren op Social Media zoals Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat, Linkedin en alle andere social media kanalen kunt bereiken. Bekijk hiervoor ook ons artikel over Social Media Marketing Tips. Een handige checklist die je kunt gebruiken voor jouw stappenplan.

7E-mail Marketing

Inschrijven voor een nieuwsbrief is een duidelijk signaal om klant te worden. Blijf dus mailen totdat ze klant zijn!
De resultaten van e-mailnieuwsbrieven zijn de afgelopen jaren wat verslechterd. Dat neemt niet weg dat e-mailnieuwsbrieven nog steeds een prima aanvullend marketing instrument zijn. Geef potentiële klanten het laatste zetje dat nodig is om klant te worden. Houd bestaande klanten loyaal. Bekijk ook het E-mailmarketing Stappenplan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in